Friday, September 23, 2016

Ijazah Sarjana Muda Sains (Biologi Marin) UMT

Hai :D

Image result for biology marine
*my impian nk mnyelam mcm ni


Wah, nmpk grand takk tajuk tuu, hahahaha saje jer nk kutip traffic utk blog neyy. harini ganung cutii, and ntah kenapa mlm mlm cuti ni wifi laju sngt. smpai boleh taip blog hahahah. Rmai org balik kut. well, aku tgh smbil smbil dwnload nota niii, smbil tnggu smbil menaip org kata.

Image result for biology marine

Well, ALHAMDULILLAH, after being a matriculation student, im proceed now to one step as a degree student. Culture shock tak jdi pelajar degree ? hahahaha nonono, dekat Ganu kei rasanya x ada ahh culture shock sngt. cuma culture shock utk asrama yg agak open. trun trun bwh tangga trserempak ngn laki, mau aku tak terkejut yer dok. Ehh, tajuk di atas tuu adalah nama program ku ! Pilihan kedua di UPU. dh sbb xleh dpt pilihan 1st iaitu di UPM with my lovely crazy bestfriend, Chupiqa. heheheh. Seronok lah sebenarnya dpt course ni. After all, i dpt my fav subject yer dok. And uollsss, i dh xprlu hadap math fizik whatsoever. Walaupun xfully free dri depa sbb ada subject biology statistic nnti tpi, statistic aku pro kut dkat matrik arituu, hahahah madam choo ckp tauu, bukan aku ckp. And, tetap kena jumpa chemist walaupun xfully chemistry since nama subject tuu Kaedah dan Instrumentasi Akuatik, atau nickname subjek ni adlh KIA, haaa hmpir sama dngn KIMIA. tuu mmg kimia pun. aku kena blajar balik titration, periodic table and whatsoever. *sigh

Okaay, nk kenalkan course akuu nii, antara course HOT gak ahh dkat UMT bersama course Sains Samudera, well, kenapa HOT ? rmai sngt jejaka jejakanyaa dlm course nii brbanding course lain. haaaa, fakulti PPSMS (Sain Marin dan Sekitaran) mmg popular dlm kalangan girls sbb rmai mahasiswa yg hot hot. muhahahaha, tuu yg kwn kwn aku bising dlu mula mula bila dorang dpt tau aku dpt course tu (Bio-Marin) diorang kata diorang jeles. muhahahah ! okaay okaaay dah dah lah menggilaa xD Course ni mewajibkan pelajarnya join aktiviti scuba. Korang nk ambik lesen ke tak tu lantak korang tpi digalakkanlah. Nama pun student bio marin enn. Cuma student wajib blajar diving. nk buat final year project nnti senang sikit nk mnyelam dkat Pulau Bidong tuu. (pulau UMT) Dlm course di SEM 1 ni kitorang belajar 6 subjek cmpur skali subjek teras.


  • Mikrobiologi Asas
  • Pengenalan Sains Samudera
  • Botani Akuatik
  • Kaedah dan Instrumentasi Akuatik
  • Tamadun Islam dan Tamadun Asia (subjek asas universiti)
  • Hubungan Etnik (subjek asas universiti)
semua subjek di atas aku belajar dalam sem1, sem2 akan berubahlah subjek tuu. Haa, course ni actually hanya 3 tahun sahaja. cpt grad lah org kata In Shaa Allah kalau lulus semua subjek kaan. Bio enn, takkan dpt berpisah dri lab session. dlm seminggu tuu 4 hari per 5 ada lab session. letih tpi sronok. Minggu ketiga yg lepas kitorang pgi pgi dan lencun dalam laut, dan berlumpur busuk sbb nk ambik specimen. arghh algae bagaii. microscope jngn nk kata ahh, aku rasa kalih dh tngok microscope smpai mata asyik nk blip blip jer. hahahahaha 

Antara 4 subjek kat atas tuu, i choose Sains Samudera as my fav setakat ini lah ! akan dtg xtau lgi. tpi seriously subjek tu best. hmpir sama ngn course geology cuz kita cm blajar psal bumi, tpi yg brkaitan air. seronok sngt sbb lecturer pun org muda, Dr. Khaira. mmg best ahh. haaa apa lgi aku nk crita yer... sngt bru lgi, still freshie so, bnyk jugak aktiviti dlm course ni yg belum trsingkap. Belum dpt peluang jumpa ngn senior ! haa wei, YDP di UMT nii kitorang punya senior tauu, YDP Safiy Zakwan (mpp 2016/2017) yg bru dilantik klmarin dluu hahaha. dia tuu pelajar tahun 3 Bio Marin !


                                             Image result for study pic

so, aku rasa smpai sini jer kut story mory inii.... nnti klau ada info trbaru mngenai course aku nii, akan ku update, mybe for new student for next batch 2017/2018. bye byee ^^ wish me well goodluck as a student here. In Shaa Allah !

p/s : klau nk tanya apa apa tntg umt or my course (bio-marin), can dm or tweet me dkat twitter. dekat facebook pon boleh (Asha Shahira) tpi aku jarang on fb. comment bwh ni or dkat shoutbox comel ats tu pun boleh. In Shaa Allah i will answer ;D thankyouuu !

**** korang boleh jugak baca smbungan post ni di SINI****


7 comments:

  1. Yeah. And then u got biostatistic for sem 2. Way to go man.

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. selalu saya on twitter jer, ada twitter tak ? twitter @ashadeerlight ,, klau ig @sha_deerlight tpi jrang sikit on.

      Delete
  3. kak, ada tak pelajar yang masuk umt pointer bawah 3?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada tapi kwn saya tu dapat kos lelong

      Delete

^^ Taknak tinggal komen ker comel-ii dan kiut-ii semua :3