Saturday, July 21, 2018

My fresh surrounding

Hai Assalamualaikum again.

Saya dah siap masak. Berpeluh peluh dah ni, rilek rileks kejap bagi hilang peluh and saje nak update blog lagi...

Saya skrg nak bercerita tentang persekitaran rumah saya. Rumah papa ibu saya ni since 2008. Waktu tu saya darjah 5 dan rumah ni siap. Saya start pindah Kampung Sabak tahun 2009 where i start my year 6 in SK Sabak near my house. Ni kampung ibu saya and sberang jambatan is Kampung papa saya. dekat jer.

Saya sebenarnya bukan nak bercerita pasal rumah pun, saya nak cerita pasal halaman rumah hehehe. Halaman rumah yg diusahakan papa dibantu oleh ibu dan adik adik lelaki sayaa. Papa saya memang rajin, petang petang dia suka tanam pokok dekat halaman rumah ni dan hias decor laman rumah bagi feels dalam taman.

Saya pun mmg suka kawasan rumah yang hijau macam rumah papa ibu saya sekarang. Memang menjadi idaman, suatu hari nanti saya pun nak ada rumah atas tanah so boleh decor laman bagi rumah dikelilingi pokok. Ya Allah mmg impian sangat !


a slight peek at the main enter ecehh HAHAHHAHAH 


ni pokok kelapa nipah if im not wrong. ada 3 pokok jenis ni dkat setiap sudut.


ni baru jer wujud before raya puasa haritu, impian ibu dan papa (Orchid garden)


pokok buah jambu batu ibu (ibu dah balut taknak bagi rosak) baru smlm balut ni


pokok buah dragon fruit ! setiap bulan pokok ni keluar buah.


Pokok cili ni memang selalu jadi mangsa aku. Memang selalu takde hahahaha sbb aku suka petik.


Pokok buah mata kucing. Buah selalu hilang sebab petang petang adik aku main bola ke apa bila dahaga dorang petik buah ni. 


Pokok buah ciku. Baru sekali rasa haritu, yang ni rasanya tak masak lagi.



Kolam ikan papa dan adik adik.


Ni pokok buah mulberry favourite sayaaa. Buah dia masam masam mcm strawberry. Nyum Nyum ! 

and selain tu banyak lagi pokok lain macam pokok pisang, pokok mangga, nenas dan jambu air. Seronok tau ada pokok buah dekat rumah ni, petang petang boleh petik makan. Oh and sbenarnya dkat rumah ni ada pokok manggis, tapi pokok tu tak berbuah lagi. Lama saya tunggu beliau berbuah. Sedihh. Tuu yang tak ambik gmbr tuu. Skrg tgh request ibu sruh tanam pokok rambutan. kan sedapp. Pokok durian pun actually papa nak tanam, dua kali papa tanam, dua kali adik aku tersepak bola dekat anak pokok tuu. HAHAHHAHAH kesian pokok tuu. memang teruk adik adik aku kena bebel haritu. 

Okaay rasanya itu sahaja rasanya saya nak membebel. Saya dah nak kena g goreng korepok. Nak makan dengan nasi kerabu lepasni. Goodbyeee :))

No comments:

Post a Comment

You may leave a comment here :))